Verslag Scholenproject



Scholenvoorlichting basisschool groep 7/8.

Mijn naam is Siebren Koek, 35 jaar en woonachtig te Nieuwegein. Voor de WBE Lopikerwaard ben ik al een paar jaar bezig met een scholenproject. Hier bezoek ik 7 tot 10 scholen per jaar, met groot succes.

Mijn werkgever is in Rijswijk (NB), en bij toeval kwam ik tijdens een jachtpartij in contact met de Faunacoördinator van WBE Land van Altena.

Deze vertelde ik over mijn scholenproject voor de WBE Lopikerwaard, en hij was meteen zeer enthousiast. Mede omdat WBE Land van Altena bezig was om een soortgelijk project op te starten waarmee wat problemen waren.

Het afgelopen jaar heb ik namens de WBE Land van Altena de scholenvoorlichting mogen verzorgen. Een activiteit die twee mooie resultaten oplevert. Het is een voor mij een goede mogelijkheid om op een positieve manier een goed beeld uit te dragen van de jacht en ik hoop op goede contacten met mijn mede-jagers. Inmiddels zijn er een aantal scholen in het Land van Altena door mij bezocht. Graag wil ik mijn ervaringen delen.

Het programma vindt bij voorkeur op een woensdag ochtend plaats. Met behulp van een PowerPoint presentatie en geassisteerd door een Bestuurslid van de WBE, heb ik dan de gehele ochtend, ongeveer 3 tot 3,5 uur, de tijd om te vertellen over jacht en beheer. Ook komt er later een WBE-lid met jachthond in actie. De leerlingen zijn al snel onder de indruk van mijn verhaal. Regelmatig ontmoet ik onderwijzend personeel, dat vaak sceptisch tegenover de jacht staat. Na mijn presentatie moeten zelfs zij toegeven dat er veel goede zaken aan de jacht zitten. 

Na de voorstelronde ga ik eerst inventariseren wat de kinderen weten van/over de jacht. En altijd is de eerste opmerking schieten, direct gevolgd door geweer/pistool. Met behulp van een bord en gekleurde krijtjes krijgen we door veel vragen te stellen toch een wat representatiever beeld. Op de vraag wat een jager allemaal doet komen ze echter niet veel verder dan schieten. Dat is voor mij de introductie naar een film van ongeveer 15 minuten(ooit gemaakt door de KNJV en deze een beetje bewerkt). In de film komt de jager als natuurwerker veel meer aan bod. Na het zien van deze film kunnen de kinderen een bord volschrijven met de activiteiten van de jager. Hierbij vertel ik leuke verhalen en anekdotes. Daarna mogen de kinderen vragen stellen en kunnen de kinderen ook hun eigen verhalen en vragen kwijt. Na dit eerste uur is doelstelling 1 gehaald. Een jager doet meer dan schieten alleen. In deel twee ga ik wat verder in over wat je moet doen om een goed jager te worden. Een jager moet onder andere 25 eenden (her)kennen, weten hoe ziet het mannetje/vrouwtje eruit, hoeveel eieren leggen deze gemiddeld, welke kleur hebben de eieren, wat eten deze dieren, leven zij in zoet/zout water, bouwen zij  hun nest op het water, land, boom etc. En dat van ongeveer 30 dieren. Daarnaast de wetgeving, de bomen en planten etc.Een pittige cursus dus. De kinderen krijgen dat duidelijk mee. Na de theorie komt er uitleg over de praktijk. Hagel & kogel schieten. Wat is een kleiduif?, hoe hard gaat die? Levert natuurlijk prachtige verhalen op. Maar de echt mooie verhalen komen met de uitleg over veilig omgaan met het geweer. Waarom mag je met een kogel nooit omhoog schieten? Waarom loopt een hond altijd los in het veld (links naast de jager) etc. Elke les opnieuw zijn de kinderen zeer geïnteresseerd en vinden ze de verhalen prachtig.

Doelstelling 2 gehaald. Een jager is een persoon die weet wat hij doet! (30 min. tot 45 min).

Pauze (in de pauze een kleine introductie over hondenwerk).

Direct na de pauze gaan we met de hele klas naar buiten om te kijken naar hondenwerk. Een getrainde jachthond komt een demonstratie geven. Volgen, komen op de fluit, apporteren en verloren zoeken zijn meestal de oefeningen. Helaas kunnen wij geen waterwerk zien, een natte hond die de klas in komt is geen succes. Voor de kinderen is deze demonstratie vaak een verademing. Hoe kan een hond zo goed luisteren. Hoe werkt een hond samen met zijn baas en hoe gebruikt een hond de wind (en zijn neus). Achteraf blijkt uit de evaluaties dat het hondenwerk het mooiste van de hele ochtend is voor de kinderen.

Na de hondendemonstratie beginnen we met de voorbereidingen van de toets. In totaal  22 dia’s met plaatjes van dieren komen er langs. Van das tot eend, van ree tot zwijn. Bij elke dia verzin ik een vraag. Meestal is dat welk dier is dat? Maar ook, hoe heet een mannetjes zwijn? Of waar komen edelherten in Nederland voor? En voor de slimme klassen: hoe oud is dat gewei (een kapitaler). Standaard antwoord: ouder dan 5 jaar, goede antwoord een paar maanden. En hoe heet dan het velletje om het gewei? Kortom, de vragen worden best moeilijk. Na een rondje oefenen en vertellen over de dia’s beginnen we weer van voren af aan.Dit keer zit de klas echter in toetsopstelling en moeten ze allemaal stil zijn. Het is tenslotte voor een cijfer. Naast de 22 dia’s zijn er nog 6 extra vragen. Deze zijn van de verhalen eerder op de ochtend. Bijvoorbeeld, waar staat de afkorting WBE voor? Of hoe ver kan een GK kogel gaan? Na de toets kijken we met z’n allen de antwoorden na en inventariseren we de resultaten. Het komt niet vaak voor dat er iemand 0 fouten heeft, het laagste zit meestal rond de 1 tot 3 fout. Na het nakijken krijgt iedereen een mooi certificaat en een KNJV tas met inhoud.

Over het algemeen een leerzame ochtend voor de kinderen en de juf. Na de les praten we nog wat na met de juf die ons meestal direct weer uitnodigt en ons beloofd dat er later nog bij de les wordt stilgestaan.

Mocht u na het lezen van dit verslag interesse hebben in een voorlichtingsochtend op uw school of school van uw kind, voor groep 7 of 8, neemt u dan contact op met de secretaris van onze WBE via secretariaatwbe@hetnet.nl

Met vriendelijke groet en hopelijk tot ziens!

Siebren Koek


 

 


 

 



De wildbeheereenheid is de vereniging van lokale jachthouders en jagers die uitvoering geeft aan verantwoord en duurzaam wildbeheer.