HUISHOUDELIJK REGLEMENT WBE Land van Altena 9 juni 2008 HET BESTUUR, TAKEN EN BEVOEGDHEDEN ARTIKEL 1 lid 1. Behalve in het jaar dat de voorzitter aftreedt, treden elk jaar twee der bestuursleden af, volgens een vooraf gemaakt rooster. lid 2. Bij het ontstaan van één of meer tussentijdse vacatures wordt daarin voorzien op de eerstvolgende ledenvergadering. Nieuwgekozen bestuursleden nemen op het rooster de plaats in van hun voorgangers en worden gekozen en benoemd in de Algemene Vergadering, welke zo mogelijk in de eerste zes maanden van het jaar wordt gehouden. lid 3. De secretaris vervult de functie van plaatsvervangend voorzitter. DE VOORZITTER ARTIKEL 2 lid 1. De voorzitter leidt de vergaderingen van het bestuur en de algemene vergadering, regelt de volgorde van behandeling der zaken ter vergadering af te doen en zorgt voor de handhaving van de statuten en van het huishoudelijk reglement. Hij verleent het woord en heeft het recht elke spreker tot orde te roepen of het woord te ontnemen. Lid 2. De voorzitter heeft voorts onder meer tot taak: a. de behartiging van de belangen van - en de goede gang van zaken binnen - de vereniging; b. het in overleg met de secretaris opstellen van de agenda’s en de convocaties voor bestuurs- en ledenvergaderingen; c. het handhaven van de orde in en het leiden van de bestuurs- en ledenvergaderingen; d. handhaven van de statuten en reglementen van de vereniging in de vergaderingen; e. het er op toezien dat de genomen beslissingen in bestuurs- respectievelijk ledenvergaderingen correct worden uitgevoerd; f. het verzorgen van de representatie van de vereniging; g. de ondertekening (samen met de secretaris) van de notulen van alle vergaderingen en de belangrijke uitgaande brieven. DE SECRETARIS ARTIKEL 3 lid 1. De secretaris voert het secretariaat van de vereniging, waarbij hij zich kan laten bijstaan door één of meer (bestuur)sleden. lid 2 De secretaris heeft voorts onder meer tot taak: a. het uitschrijven en notuleren van bestuurs- en ledenvergaderingen; b. de mede-ondertekening van de notulen van de bestuurs- en ledenvergaderingen; c. de administratieve behandeling van de convocaties en agenda’s voor de bestuurs- en ledenvergaderingen; d. het bijhouden van het register van leden, deelnemers en begunstigers; e. het schriftelijk mededelen van het bestuursbesluit tot toelating aan betrokkene en in voorkomend geval toezenden van de statuten en het huishoudelijk reglement; f. het verzorgen van de inkomende en uitgaande correspondentie van de vereniging; g. voorleggen van belangrijke uitgaande brieven ter beoordeling en ondertekening aan de voorzitter; h. het opstellen van het jaarverslag; i. de archivering, met uitzondering van de tot de financiële administratie behorende bescheiden; j. het verzorgen van een juiste registratie van de bestuurssamenstelling bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken; k. het functioneren als eerste aanspreekpunt van de Wildbeheereenheid; l. het voorbereiden van de contracten met betrekking tot het door verhuren van jachtvelden van de gemeente, Staatsbosbeheer, e.a. DE PENNINGMEESTER ARTIKEL 4 lid 1. De penningmeester is verantwoordelijk voor de onder zijn berusting zijnde geldmiddelen der vereniging en tekent de kwitanties. De invordering van de jaarlijkse bijdrage is aan hem opgedragen. lid 2. De penningmeester heeft voorts onder meer tot taak: a. het opstellen van het concept voor de jaarlijkse begroting; b. het opstellen van de jaarrekening; c. het voeren van de boekhouding; d. het tijdig innen van te vorderen bedragen; e. het tijdig doen van betalingen binnen de ramingen van de vastgestelde begroting (uitgaven buiten de begroting en boven geraamde begrotingsbedragen zijn in geen geval toegestaan zonder specifiek bestuursbesluit); f. het adviseren van het bestuur tot het doen van voorstellen aan de ledenvergadering tot begrotingswijzigingen, in de gevallen dat geen of te lage bedragen zijn begroot; g. het voeren van een goed geldelijk beheer; h. het adviseren aan het bestuur met betrekking tot het te voeren financieel beleid; i. het archiveren van alle stukken die tot de financiële administratie behoren. FINANCIËN ARTIKEL 5 lid 1 De jaarbijdragen worden door de ALV vastgesteld op voordracht van het bestuur. lid 2 De ALV kan, op voorstel van het bestuur besluiten administratiekosten in rekening te brengen voor ondermeer jachthuurovereenkomsten en doorschrijven van toestemmingen en/of ontheffingen. BESTUURSVERGADERINGEN EN BESLUITVORMING ARTIKEL 6 lid 1. Het bestuur vergadert in iedergeval voorafgaande aan de jaarvergadering en voorts zo dikwijls als de voorzitter dit nodig acht of tenminste twee bestuursleden daarom verzoeken. lid 2. In het laatstbedoelde geval moet de bestuursvergadering binnen drie weken na ontvangst van het onder lid 1 bedoeld verzoek worden gehouden. lid 3. De oproeping voor de bestuursvergadering geschiedt schriftelijk of per E-mail, zeven dagen voorafgaande aan de vergadering en met vermelding van de agenda en eventuele stukken. lid 4. Van elke bestuursvergadering worden notulen gemaakt die in de volgende bestuursvergadering ter vaststelling worden voorgelegd. ALGEMENE LEDENVERGADERING ARTIKEL 7 lid 1. De ALV kan geen besluiten nemen over een onderwerp, dat niet duidelijk in de agenda als te behandelen agendapunt is omschreven. lid 2. De ALV stelt bij aanvang de agenda van de betreffende vergadering vast. lid 3. In de ALV wordt melding gemaakt van “ ingekomen stukken”. lid 4. Ieder lid kan ter vergadering een voorstel van orde doen. Een dergelijk voorstel betreft de wijze van behandeling van de agenda of van een agendapunt. lid 5. De voorzitter is gerechtigd een lid, deelnemer en begunstiger wegens (herhaaldelijk) wangedrag tijdens de ALV het woord te ontnemen en/of uit de vergadering te laten verwijderen. ARTIKEL 8 Elk lid heeft het recht, staande de vergadering, voorstellen of moties in te dienen. Voorstellen worden na toelichting van de voorsteller alleen dan op de agenda van de volgende vergadering geplaatst, indien de vergadering zich ervoor verklaart. VERGOEDINGEN ARTIKEL 9 lid 1. Voor bestuurs- en ledenvergaderingen van de WBE worden geen presentie- en reiskosten vergoed. lid 2. Indien het reizen betreft, die in opdracht van het bestuur in het belang van de vereniging geschieden, kunnen vergoedingen voor reis- en verblijfkosten op een door het bestuur van te voren te bepalen basis worden overeengekomen. Deze vergoedingen zullen door de penningmeester worden voldaan. lid 3. Overige kosten in overleg met het bestuur. ARTIKEL 10 Leden, deelnemers of begunstigers of zij die opgehouden lid, deelnemer of begunstiger van de vereniging te zijn, kunnen nimmer enige aanspraak op haar bezittingen maken. INTRODUCTIE ARTIKEL 11 Ieder lid heeft het recht van introductie voor vergaderingen en bijeenkomsten na goedkeuring door de voorzitter. Evenwel mag niet meer dan één keer per jaar dezelfde persoon geďntroduceerd worden. Hij die gebruik maakt van dit recht is verplicht met de introducé te tekenen in het introductieboek en neemt alle verplichtingen op zich van de introducé als gelden deze zijn eigen. COMMISSIES ARTIKEL 12 lid 1. De commissies worden op voordracht van het bestuur benoemd door de algemene ledenvergadering. Het betreft een bindende voordracht, waaraan evenwel het bindend karakter kan worden ontnomen door met een meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen genomen besluit van de algemene ledenvergadering. lid 2. Indien geen voordracht door het bestuur is opgemaakt, of het bindend karakter aan de voordracht is ontnomen, is de algemene vergadering vrij in de keuze en samenstelling van de commissie. lid 3. De commissie bestaat uit ten minste drie leden en is verantwoording verschuldigd aan het bestuur. De commissie wordt voorgezeten door de voorzitter welke door de commissie leden, wordt benoemd. lid 4. Iedere drie jaar treedt een commissielid af en is terstond herkiesbaar. lid 5. De activiteitencommissie heeft voorts onder meer tot taak: a. het organiseren en coördineren van diversen activiteiten binnen de vereniging waaronder: b. de landelijke schoonmaakdag c. kleiduivenschietwedstrijd d. kraaiendag e. overige activiteiten lid 6. De reewildcommisie heeft voorts tot taak: Het streven naar het behoud van duurzame populaties reeën(capreolus capreolus L). Het bevorderen van het welzijn van de reeën binnen de Wildbeheereenheid en tevens het bevorderen en in stand houden van kennis der leden van onze Wildbeheereenheid in verband met hun vakbekwaamheid. Lid 6. De P.R. commissie heeft voorts tot taak: Het geven van voorlichting en het verzorgen van promotie activiteiten over/van de Wildbeheereenheid en het jachtbedrijf in het algemeen. lid 5. De Faunacoördinator heeft voorts onder meer tot taak: a. het namens het bestuur optreden als adviseur in alle zaken die wild- en/of faunaschade betreffen; b. de bemiddeling tussen de betrokken leden om hen vergunning te verlenen om wildschade te bestrijden; c. het op verzoek van de zittende jachthouder coördineren van de schadebestrijding door een lijst van hiertoe beschikbare leden en deelnemers op te stellen en in overleg met de jachthouder deze in te delen; d. het opvragen, registreren en distribueren van de schademeldingen en afschotgegevens; e. het op verzoek de zittende jachthouder assisteren bij de administratieve afhandeling van schadevergoedingsverzoeken. lid 6. Het wildbeheerplan voldoet aan de navolgende eisen: a. het moet concreet zijn, doelgericht, logisch van op­bouw, praktisch en vooral haalbaar; b. het moet inzicht bieden in randvoorwaarden, wensen, mogelijkheden en onmogelijkheden, in nagestreefde doelen en in het voorgestelde beheer over de komende planperiode; c. het moet herkenbaar zijn voor zowel de leden als de overige belangengroepen op het gebied van recreatie, land-, tuin- en bosbouw en natuurbescherming; d. het moet aanvaardbaar zijn voor een zo groot mogelijke groep van betrokkenen en belanghebbenden; e. het moet de continuďteit van het beheer bevorderen; f. het moet binnen de bestaande randvoorwaarden en doelstellingen aangeven op welke wijze de beschikbare middelen zo doelmatig mogelijk kunnen worden ingezet; g. het dient een kader­ te bieden voor jaarlijkse evaluaties van het wildbeheerplan, het beheer, de bereikte resultaten en het werk- en bejagingsplan voor het komende jaar; lid 7. Het bestuur heeft de bevoegdheid om in betreffend plan nog een aantal wijzigingen aan te brengen, in overleg met de Faunacoördinator. ARTIKEL 13: lid 1. De Faunacoördinator kan zich laten bijstaan door haar aan te wijzen leden van de vereniging. lid 2. De Faunacoördinator is gerechtigd om het jachttoezicht dat al dan niet onder verantwoordelijkheid van de vereniging in het gebied van de vereniging wordt uitgeoefend, de nodige aanwijzingen te geven. lid 3. de Faunacoördinator doet in voorkomend geval voorstellen aan het bestuur over de juiste en evenredige verdeling van ontheffingen over de leden en deelnemers van de vereniging, zulks ter realisering van het Faunabeheerplan van de FBE FAUNAINVENTARISATIES ARTIKEL 14 lid 1. De leden verstrekken jaarlijks tijdig de tel-, afschot- en inventarisatiegegevens ten behoeve van de WBE-databank van de KNJV aan de secretaris danwel Faunacoördinator. Deze gegevens worden strikt vertrouwelijk behandeld. lid 2. De leden verplichten zich tot het uitvoeren van inventarisaties/tellingen in de onder hun beheer vallende jachtvelden dan wel het verlenen van medewerking aan de Faunacoördinator, commissies en/of werkgroepen die hiermee worden belast. lid 3. Voor gebruik van deze gegevens, voor andere doeleinden dan ten behoeven van het opstellen van de WBE-databank en het provinciale Faunabeheerplan is toestemming van het bestuur van de WBE vereist. STROPERIJ EN ONWEIDELIJK JAGEN ARTIKEL 15 lid 1. De leden en de deelnemers dienen zowel toezichthouders als de plaatselijke politie onmiddellijk op de hoogte te brengen, indien zij stropen of andere overtredingen van de Flora en Fauna wet waarnemen. lid 2. Het secretariaat dient (schriftelijk) op de hoogte te worden gebracht van bovengenoemde voorvallen. lid 3. Indien leden of deelnemers onweidelijk gedrag of andere handelingen in strijd met de belangen van de vereniging menen waar te nemen bij andere leden of deelnemers en zij deze zelf niet kunnen corrigeren, dienen zij het secretariaat hiervan op de hoogte te brengen. lid 4. De publicatie “Gedragsregels en weidelijkheidsnormen” van de Koninklijke Nederlandse Jagers Vereniging worden als richtlijn gehanteerd. lid 5. Het bestuur kan verzoeken om een schriftelijke en ondertekende melding, alvorens de zaak in behandeling te nemen. lid 6. Deze meldingen zullen door het bestuur vertrouwelijk, zo nodig na hoor en wederhoor, worden behandeld. BALLOTAGECOMMISSIE / GESCHILLENCOMMIESSIE ARTIKEL 16 lid 1. Op voordracht van het bestuur kan een Ballotagecommissie / Geschillencommissie worden benoemd door de Algemene Vergadering. lid 2. benoeming en samenstelling geschiedt op gelijke wijze als in dit huishoudelijk reglement is voorzien voor de faunacommissie. lid 3. De Commissie is belast met de beoordeling van de aanvragen om toelating tot de vereniging van leden, deelnemers en begunstigers. lid 4. Jaarlijks stelt de Commissie een voordracht op welke ter goedkeuring aan de Algemene Vergadering wordt voorgelegd. lid 5. De Algemene Vergadering beslist bij gewone meerderheid van stemmen. lid 6. Indien een aspirant-lid niet op de voor­drachtlijst is vermeld heeft hij de mogelijkheid van beroep op de Algemene Vergadering op gelijke wijze als voorzien in artikel 8, zevende lid van de statuten. lid 7. De Commissie is gehouden de niet voordracht tijdig ter kennis te brengen aan betrokkene(n) onder opgaaf van beroepsmogelijkheid. CONCURRENTIEVERBOD ARTIKEL 17 Het is de leden, deelnemers en begunstigers verboden op enigerlei wijze te pogen, direct dan wel indirect, het jachtrecht en/of de toestemming om op die gronden te beheren en/of schade te bestrijden te verwerven op gronden waarop andere leden ditzelfde recht hebben verworven. Dit geldt zowel gedurende de duur van het lidmaatschap, als gedurende de periode van deelnemerschap of begunstiging, alsmede gedurende één jaar, volgende op de eventuele beëindiging van het lidmaatschap, dan wel het deelnemerschap of begunstiging, één en ander op verbeurte van een door de WBE direct opeisbare en niet voor compensatie vatbare boete van euro 1.000 (eenduizend) per dag voor iedere overtreding. Vorenstaand verbod is niet van kracht indien de leden, deelnemers of begunstigers bedoeld recht verkrijgen door eigendomsverkrijging van de gronden waarop dit recht wordt uitgeoefend, danwel indien het initiatief tot verhuur respectievelijk tot toestemming voor beheer en schadebestrijding genomen wordt door de verhuurder. OPZEGGING VAN EN ONTZETTING UIT HET LIDMAATSCHAP ARTIKEL 18 lid 1. Alvorens het bestuur conform het bepaalde in artikel 8 van de statuten besluit tot opzegging van het lidmaatschap, dan wel ontzetting uit het lidmaatschap, krijgt het betreffende lid, dan wel krijgen de betreffende leden, via de secretaris van de vereniging een schriftelijke kennisgeving bij aangetekend schrijven van het voornemen van het besluit. lid 2. In betreffend schrijven dient het lid te worden gewe­zen op de mogelijkheid, bij dit artikel verleend, om in een bijzondere bestuursvergadering te worden gehoord. lid 3. Het verzoek tot een bijzondere bestuursvergadering dient het lid binnen acht dagen na ontvangst van de kennis­geving van het bestuur bij aangetekend schrijven aan de secretaris van de vereniging kenbaar te maken. lid 4. Het bestuur zal zo spoedig mogelijk de bijzondere vergadering houden en het lid daarvan op de hoogte te stellen door mededeling van datum, tijd en plaats van de bijzondere vergadering. lid 5. Indien het bestuur ook na deze bijzondere vergadering blijft bij het besluit tot opzegging dan wel ontzetting zal overigens worden gehandeld op de wijze als voorzien in de statuten. SLOTBEPALING ARTIKEL 19 Daar waar dit Huishoudelijk Reglement niet voorziet beslist het bestuur.